Google Website Translator Gadget

2012. január 16., hétfő

Az 1930. évi Svábhegyi hegyi Európa bajnokság versenye

Az 1930. évi Svábhegyi hegyi Európa bajnokság versenye

Az ACAIR az 1930. évi Hegyi Európa bajnokság naptárába a szeptember 21.-i versenyre Magyarországon került sor a méltán híres Svábhegyen.
A Svábhegy-i felfutó 1920 óta adott otthont a hazai versenyeknek A KMAC szervezésében.Jellemzően minden évben neveztek külföldi versenyzők is a versenyre,így emelve a színvonalát és a népszerűségét.A pálya hossza 1920-tól egészen 1928-ig 5077 méter volt,a szintemelkedése 305 méter.A pálya utolsó két évében 4643 méter hosszú volt.


A korábbi évek győztesei:

1920. Október 24.

Automobil:Várkonyi Lajos(Benz) 5m37.8
Motor:Toni Hartmannl(Henderson) 5m15.2

1920-ban megrendezik az első svábhegyi felfutót, amelyen "csak közúti gépek vehetnek részt". Fölösleges kitétel, mert más nincs is. A kategóriabesorolás egyszerű: félliteres, literes és e fölötti hengerűrtartalommal készült motorok. A géppark olyannyira heterogén, hogy egy géposztályon belül 3 és fél lóerős, meg tizenkét lóerős motorkerékpár is található. A márkák? Íme: AJS, Ariel, Borgo, Della Ferrera, Henderson, Indiana, Scott, Triumph, Wanderer. Az indulók személyes is érdekes, közülük ez alkalommal Kaszala Károlyt emeljük ki, aki a honi repülés egyik úttörője. Indulását így kommentálják a korabeli lapok: "Kaszala nagy lélekjelenlétről tett tanúbizonyságot, amikor a kormányvége fennakadt az egyik kanyarban, és ő hatalmasat bukott. Fölállva a kormányt helyreigazította és folytatta a versenyt. Ez a bravúr csak azok számára meglepetés akik nem tudják, hogy Kaszala első világháborús harci repülő, aki 72 légiharcot vívott tizennégy győzelemmel."
13 motoros és 45 autós nevezett a versenyre.

1921.Október 9.

Automobil:?

18 motoros,28 autós nevező

1922. Október 7.

Automobil:Henrik Rützler(Steyr) 4m14.2
Túraautó:Josef Wetzka(Austro Daimler) 4m33
Motor:Rupert Karner(Sunbeam) 5m00

34motoros és 36 autós nevez a küzdelemre.

1923.Szeptember 8.

Automobil:Henrik Rützler(Steyr) 4m01.6
Motor:Hubert Diertl(Zenith) 4m25
1924.Szeptember 28.

Automobil:Otto Salzer(Mercedes SC) 4m06.9
Motor:Feledy Pál(Sunbeam) 4m15.3

1925.Szeptember 27.

Automobil:Ulrich Kinsky(Steyr) 3m54.8
Túraautó:Delmár Walter(Steyr) 4m06.8
Motor:Feledy Pál(Sunbeam)  4m00.4

1926.Szeptember 26.

Versenyautók:Ulrich Kinsky(Steyr) 3m43.36
Túraautó:Freiherr von Berckheim(Mercedes 6.0)  4m22.24
Motor:Wolfner László(Zenith)  4.01.99

1927.Október 2.

Versenyautó:Ulrich Kinsky(Steyr) 3m55.56
Sportautó:Delmár Walter(Steyr) 4m07.06
Motor:Balázs László(Sunbeam) 3m51.8

1928.Október 28.

Versenyautó:Zichy Tivadar(Bugatti) 3m09.61
Sportautó:Szini János(Austro Daimler) 3m33.81
Túraautó:Wolfner László(Steyr) 3m47.21
Motor:Michael Gayer(Chater-Lea) 3m26.62

Igen neves és kemény nemzetközi mezőny olyan nevekkel mint Stuck vagy von Mosau.A verseny további érdekessége,hogy a pályacsúcsot futó Zichy Tivadar-a korabeli újságok szerint-igencsak ittasan futotta meg.

1929.Szeptember 29.

Versenyautó:Hans Stuck(Austro Daimler) 3m11.64
Sportautó:Wolfner László(Steyr) 3m28.75
Túraautó:Petrovits Vidor(Bugatti) 4m11.90
Motor:Balázs László(Sunbeam)  3m27.59

És így érkezünk meg az 1930-as szeptemberi napra amikor egy európa bajnoki versenyre ébredhettek a Svábhegy környékén élők.A versenyre 46 autós,36 motoros és 12 oldalkocsis sorakozik fel.Az autósok mezőnyéből 28 külföldi nevet találunk,a motorosoknál ötöt az oldalkocsisoknál hármat Ausztriából,Németországból,Olaszországból illetve Lengyelországból.

A korabeli újságok tudósításai alapján a verseny:

 Természetesen az idén is hagyományosan beborult az ég a svábhegyi verseny fölött, mint az előző években, amelyek tapasztalatain azonban okulva, a KMAC 20.000 pengőre bebiztosította az idei versenyt eső ellen. A 20.000 pengő akkor lett volna „jogerős”, ha délelőtt 11 óráig legalább 2 milliméter eső esett volna. Eső esett is, de csak 11 óra után és – nem volt 2 milliméter… (A biztosító intézet persze meteorológiai szakértőt küldött ki, hogy mérje a csapadékot.)

Az idei, a XI. svábhegyi verseny az idén különös jelentőséget kapott, - amint azt a megafon kijelentett – azáltal, hogy a nagy európai hegyi-verseny pontszerző versenyévé avatták. Az útvonal a starttól a célig zsúfolva volt emberekkel, s maga a cél sátrakkal, pavilonokkal, tribünökkel, zászló guirlandokkal nagy autótáborral igen szép és mozgalmas képet nyújtott.

Tizenegy óra tájban érkezett meg Horthy kormányzó feleségével és Paulette lányával, valamint vejével, gróf Károlyi Istvánnal. Horthy jókedvű volt, vidáman beszélgetett lányával és vejével, a fogadtatásra megjelent urakkal s a páholy többi vendégeivel, közöttük hosszabb ideig Lazarszky lengyel ügyvivővel. A kormányzóné nagyon elegáns szürke kosztümöt viselt. Mindkettőjüket megéljenezték, amikor megérkeztek.

A kormányzóúr és neje valamint Arlotta


Valamivel tíz óra után kezdődött a verseny: a motorkerékpárok vég nélküli startolásával. A megafon egymásután jelentette a kibukásokat: Cmyralt, Zamecsniket, Geyert. Közben röpülőgép érkezik a pálya felé, - „itt van Kaszala” – mondják, majd még egy röpülő jön, egy biplán, ezek cirkálnak a pálya fölött.

Jelentik, hogy az utolsó motorkerékpár elindult. (A tribünökön egyébként nagyon kevés a hely, finom dámák, az olasz és osztrák vendégek nagy része a földre terített köpenyeken ült, ahonnét viszont a rendőrök zavarták el őket, a végén leszek bátor megjegyezni, hogy nem a legudvariasabb hangon.) Willi Melichar, a híres osztrák motorbiciklista versenyző jön nagy iramban, mint utols óelőtti motoros, közvetlenül a kormányzói páholy előtt bukik, de fölugrik és befut a néhány méterre levő célba.

Melichar bukása 20 méterrel a cél elött


Persze, 10-12 másodpercet vesztett a bukással. Jön az első hölgyversenyző: Szentiványi Kata, „Jön a Kata” – zúgják a ismerősök és Kata tényleg jön, de lassacskán, hét percen fölüli idővel.

Előzően fölbukik a 32-es motoros, szintén a kormányzói páholy előtti kanyarban, biztatják, hogy üljön újra a gépre, de int, hogy: „Mit csináljak, pechem volt!” s oldalt kilép a vehiculummal együtt a gyepre. Victor Strasser osztrák versenyző fogcsikorgatva vezeti kocsiját, a tribünelőtti kanyarban, ellenállhatatlanul komikus, az egész tribün nevet.

Most indultak már a nagy fiúk is. Borzachini jön igazán nagyon szépen, ideje 3 perc 37 másodperc. Arlottára és a jelenlévő olaszokra való tekintettel is lelkesen megtapsolják. Megafón szól: Burgaller elindult. Burgaller jön: ideje 3 perc, 25 másodperc, a megafon jelenti, hogy Burgaller ideje sportkocsi pályarekord. Taps.

Most Caracciola indulását jelentik. Gyönyörű ívben, teljes tempóban röpül be a célba: ideje 3, 21, 13. Burgaller pályarekordja pontosan 3 percig élt, már Caracciola a pályarekorder. (Szép fiú, magas, elegáns, mikor később elsétált a tribün előtt, a tribün szépei ugyancsak rajtafelejtették a szemüket.)

No de jön Stuck. „A hegyek királya” – zúgja a tribün. A megafon félpercenként jelent: Stuck elindult. Stuck átment az új útszakaszon. Stuck elhagyta Adalakot. Stuck elhagyta a mészárszéket – s már röpül is be a hófehér Austro Daimler, általános meglepetésre 2 másodperccel rosszabb idővel, mint Caracciola: 3, 23, 52 perces idővel.
Stuck a befutó elött

.

 
                                          Caracciola legyőzte a hegyek királyát



Köszönet:Négyesi Pálnakhttp://autohistory.negyesi.net/svab.html a csodálatos munkáért!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése