Google Website Translator Gadget

2012. március 3., szombat

Esterházy Antal


Esterházy Antal Pál, galántai herceg Esterházy Miklós Pál és dénesfalvai Cziráky Margit grófnő második fiúgyermekeként, 1903. július 22-én Lékán, a mai Burgenland területén született. Hét évesen elvesztette édesanyját, majd tíz esztendővel később édesapját is. Gimnáziumi tanulmányait Budapesten a Piaristáknál kezdte, Sopronban a Bencéseknél folytatta, majd visszatért a fővárosba és ott fejezte be. Mivel bátyja, Pál herceg lett a hitbizomány örököse, neki csak a családi javak egy aprócska darabkája, az ozorai birtok jutott. Ami akkoriban nélküle is prosperált, így a Magyaróvári Magyar Királyi Gazdasági Akadémián szerzett diplomája egy időre a fiókba került. El nem ítélhető módon az autók, a vadászat és más, amatőr szinten űzött sportágak (lovaglás, síelés, vitorlázás) jobban érdekelték, mint a gazdálkodás.




1925-ben második helyen végzett a KMAC (Magyar Autóklub elődje) 25 éves jubileumára szervezett túraúton, majd rá egy évre az Angol Beteg című film által halhatatlanná vált Almásy László Núbiai-sivatagot átszelő autós kalandjában vállal jelentős szerepet. Almásy mellett a nála öt évvel fiatalabb Zichy Tivadart ugyancsak legjobb barátai között tartotta számon, így nem meglepő, hogy szép lassan őt is magába szippantotta az egyre szervezettebb formát öltő hazai autósport. Ekkor Almásy Steyrrel, Zichy pedig egy másfél literes Bugattival rótta a hegyi-pályákat. 1927. október 8-án a Svábhegyen Antal herceg is beállt a sorba. Robusztus, koránt sem szűk szerpentinekre tervezett Mercedes-Benzével olyannyira jól szelte a kanyarokat, hogy már első nekifutásra bement a sokat sejtető 5 perces feljutási szintidő alá. Kategóriájában a sokat tapasztalt német von Wentzel-Mosau báró mögött a második, az összetettben hetedik.



Rövid sportbéli pályafutása legnagyobb sikereit a következő évben érte el. Április 29-én a Tát és Nyergesújfalu között frissen lefektetett betonúton, az első hivatalos magyar kilométernapon (magyarul rekordpróbán) a Mercedes jóval alulmaradt vetélytársaival szemben. A győztes Wolfner László Steyrének 181,49 km/órás tempójától jelentősen leszakadva, mindössze 155,57-et futott, de túlzottan nem vette szívére ezt a fiaskót. Már minden le volt szervezve! Így néhány nap múlva Zichyvel egyetemben Franciaország felé vette az irányt. Egész pontosan a célt Molsheim városa, a Bugatti főhadiszállása jelentette, ahol két vadonatúj telivér versenyautó várta őket. Egy 2,3 literes T35B és egy mindössze háromszáz köbcentiméterrel szerényebb T35C.



A mai viszonyok közepette már lehetetlen vállalkozás lenne, viszont a két kiváló sportember akkor, 1928. májusában „lábon” hozta Magyarországra ezeket a gépcsodákat. Az akkor még gyári-kékfényezésű Bugatti első bevetésére június 2-3-án, a Rakamaz és Nyíregyháza között elterülő síkversenyen került sor. Esterházy herceg Zichy és Delmár Walter után a harmadik időt érte el. A bajnokság két héttel később, a Magyar Túraúton folytatódott, ami a kényelmesebb etapok között napi egy-egy gyorsági szakasszal örvendeztette meg az egybegyűlteket. A táti betoncsíkon ugyanaz a végeredmény született, mint két héttel korábban, viszont másnap a Mátrában már Antal herceg parádézott, és meggyőző előnnyel nyerte a parádi futamot. Június utolsó hétvégéje már Budán, a Gugger-hegyen érte a mezőnyt. A felfutás ezúttal is Esterházy győzelmet hozott, ami egy állomással a vége előtt, példátlanul szorossá tette a bajnokság állását. A herceg és a gróf 2-2 győzelemmel és harmadik pozícióval várta a folytatást, de a négy második hely Delmárnak is éppen annyi pontot hozott, mint amennyivel a két arisztokrata rendelkezett.

Az akkori szaksajtó egyértelműen Delmár neve mellé tette le voksát mondván, a komplett mezőnyt összevetve neki van a legnagyobb tapasztalata. Ráadásul a Svábhegyi verseny lesz az, amin a rutin könnyen a technika fölé emelkedhet. Tévedtek! Két hónapos pihenő után a fiatalok leporolták autóikat, hogy aztán az európai helyi viadalok fellegvárai között számon tartott Semmeringen hatalmas pofont mérjenek az akkori nemzetközi elitre. Ugyan a győztes a minden idők legjobb autóversenyzői közé sorolt gyári menő, Rudolf Caracciola lett, viszont a 2-3. helyen befutó Zichy és Esterházy olyan menőket szorított maga mögé, mint a hegyek királyának kikiáltott későbbi többszörös Grand Prix-győztes Hans Stuck, vagy éppen a már említett Wentzel-Mosau báró.

Egyébiránt Stuck vesszőfutása itt Magyarországon, a bajnoki címet eldöntő Svábhegyi összecsapáson is folytatódott. Nyerni jött, de üres kézzel távozott, mert az első három helyezettet Zichy Tivadarnak, Esterházy Antalnak és Delmár Walternek hívták. Ebben a sorrendben alakult az év végi összetett állása is. Közben Antal hercegnek még egy újabb napi – immár harmadik - második pozíció is kijutott. Mégpedig a régi Mercedesszel a túraautók 5000-8000 kcm-es géposztályában. Az idény ott ért véget, ahol elkezdődött. Vagyis Táton, egy újabb fordulatokban gazdag rekordnapon. Zichyn revánsot véve Esterházy futotta meg a nap legjobb idejét, és 203,734 km/órás időt autózva új magyar sebességi rekordot állított fel!

Noha a Bugatti gyár ígéretet tett mindkettőjüknek, hogy egy hasonlóan eredményes idény után fél-gyári státuszt kapnak, azonban a gazdasági világválság szertefoszlatta álmaikat. Az akkor már kötelezően (mivel nemzetközi nagydíjra nevezett) piros-fehér-zöldben pompázó Bugattival 1929. április 1-én Cote d’Azur-on Antal herceg elindult az Antibes GP-n, viszont a technika ördöge a verseny első szakaszában kitessékelte autójából.A hetvenöt körös verseny hetedik körében kiesett a 18-as számú gépével mechanikai problémák miatt.

Idehaza a politika befészkelte magát a KMAC holdudvarába is, ami a gazdasági hanyatlás következtében tovább nehezítette a sportág, és vele együtt a benne élők sorsát. Június közepén Sopron fölött a Brennbergen Szénássy Alán 1,5 literes Bugattija mögött a második lett, majd onnan visszatérve Budára a Gugger-hegyen már Wolfner László Steyr sportautója is befurakodott közéjük. Ez a harmadik hely jelentette herceg Esterházy Antal sportbéli pályafutásának utolsó versenyét. Szeptemberben a Svábhegyi futam tréningjén megbosszulta magát a túl nagy tempó és bukott. Ugyan sérüléseiből hamar felgyógyult, viszont több megmérettetésen már nem állt rajthoz.





A világválság az arisztokráciának sem kegyelmezett. Az év decemberében potom pénzért Zichy kénytelen volt Bugattiját elárvereztetni, hogy aztán 1931-ben a hercegtől kölcsönkért autóval végrehajtson még egy kétségbeesett visszatérési kísérletet. Versenyzői pályafutását lezárva Esterházy Antal visszatért ozorai birtokára, amely felesége Apponyi Gabriella grófnő érkezésével új lendületet kapott. Házasságukból egy gyermek, az idén 76 esztendős jelenlegi családfő, Antal Rudolf herceg született.

A hazaszeretet 1941-ben Antal herceget is a frontra szólította. Önként bevonult karpaszományos őrmesterként megjárta a Don-kanyart, majd onnan visszatérve az országot megszálló német és szovjet erők frontvonalában 1944. december 31-én Sárisápon halt hősi halált.

Külön köszönet a Motorsportal oldalnak a képekért és a szövegért!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése