Google Website Translator Gadget

2013. január 29., kedd

Kitekintő 2.-Kelet-Európai országok

A következő részben a környező országok motorsport múltját mutatom be.Azért tartom érdekesnek mert szinte mindig voltak ezekben az országokban magyar résztvevők.Sajnos néha a politika közbeszólt.

Ausztria




Az első versenyt 1898 augusztus 27.-én rendezték Dél-Tirolban, melyet Wilhelm Bauer és Adalbert Herman Daimlerrel nyertek meg.Ez volt a Stelvio-i hegyiverseny őse.
Az első világháború előtt alakultak ki az első tradícionális osztrák versenyek mint a Semmering-i ,Reisbeg-i vagy a Exelberg-i hegyi versenyek,de a rally őse az Alpine Trial is kialakult a századelőn.
A háború előtti utolsó verseny Zirlelbergben volt július 14.-én.
A két háború közt indult útjára a Gaisberg-i hegyiverseny 1929-től,amelyet a mai napig megrendeznek.A Semmering-i versenyt ugyancsak a mai napig megrendezik.Ezeken a futamokon több magyar versenyző is indult.




Az 1935-ös Grossglockner-i hegyiverseny videója

Ausztria legnagyobb versenye mégsem ezek közül került ki hanem a Grossglockner-i futamokból.1935-ben még mint Nagydíj szerepelt,majd a politikai viszonyoknak megfelelően 1938 és 1939-ben mint Német Nagydíj szerepelt a hegyi versenyek naptárában.A németek így akarták demonstrálni,hogy Ausztria Németország integráns része.Sajnos mindkét versenyt sűrű köd lepte el,így az igazi nagy izgalmak elmaradtak,pedig igencsak komoly európai mezőny gyűlt össze.

A háború után csak az 50-es évek elejétől indultak meg ismét a versenyek.1963-ban rendezték meg az első Forma 1-es Osztrák Nagydíjat Zeltwegben-amely ekkor még VB-n kívüli futam volt-majd 1964-ben került be a versenynaptárba.Közben sorozatban rendezték ugyancsak Formula típusú gépeknek a bécsi és a salzburgi futamokat is.Sajnos 2002-ig tartott a Zeltweg-i pálya jó sorozata-azóta az osztrák Red Bull cég tulajdona a pálya.

Csehszlovákia




Csehország autós történetét lehetne Ausztriától kezdeni,de egy kis részt szentelek neki önállóként.Szlovákia autós története szorosan összefügg Csehország történetével ezért nem emelem ki különösképp.
A csehek legnagyobb eseménye mind a mai napig az Ecce-Homo hegyiverseny amelyet 1905óta tartanak.A másik hasonló tradíció a Zbraslav-Jiloviste hegyiverseny amelyet 1908 óta rendeznek meg szinte minden évben.
A cseh autós bajnokság is megindult már viszonylag fiatalon a 20-as években.Elősegítette,hogy több kiváló cseh autógyár működött mint például a Tatra vagy a Z sportkocsikat gyártó manufaktúra.
Így lehet,hogy 1930-ban rendezték meg az első Masaryk okruh Nagydíjat ami amolyan Cseh Nagydíj volt.Ezek a futamok európai hírű versenyek voltak,igazi európai nagyágyúkkal.Egészen 1937-ig tarottak igencsak kiváló versenyeket ezen a hosszú és nehéz Brno melletti pályán.




 az 1932-es verseny összefoglalója

A háború után gyorsan újjá éledt az autósport Brnoban.1949-ben ismét egy igencsak kiváló versenynek örülhettek a nézők.1950-ben a Formula 1-es versenynaptárban is helyet kapott ez a futam,de sajnos a politika nem engedte,hogy egy igazán népszerű versenysportot láthasson ismét a nagyérdemű.
Innentől kezdve csak helyi Csehszlovák bajnoki futamokat rendeztek.A nemzetkőzi porondra ismét csak a későbbiekben léphetett Csehország.
Az 50-es évek végétől a brnoi ringen nagyszerű motoros világbajnoki futamokat rendeztek megannyi magyar névvel.A 60-as évek vége felé pedig az európai Formula-3-asok mezőnye tért vissza.
Érdekességként még elmondható,hogy a 60-as évektől a BBK(Béke és Barátság Kupa) egyik fontos állomása volt a 90-es évekig.
A brnoi motodrom mai napig a magyar motorosok Mekkájának számít.

Jugoszlávia


 Az 1939-es Belgrád-i Nagydíj rajtja

Jugoszlávia mint Szerbia az első világháború előtt nem rendezett semmiféle jelentős versenyt.
A két világháború közt voltak helyi jellegű hegyi és utcai versenyek,de ezek sem voltak túl jelentősek.
Éppen a második világháború kitörésének a hétvégéjén rendeztek egy fantasztikus versenyt Belgrádban,amelyre sajnos rányomta a bélyegét az éppen aktuális helyzet,így majdhogynem a németek házi versenyévé vált.
A háború után sem alakult másképp a helyzet a technikai sportok terén.A BBK eseményeken nem vettek részt jugoszláv versenyzők a politikai szemben állás miatt.
Ebben az időszakban lendült fel viszont Horvátországban a Rijeka-i pálya jelentősége amely 1990-i adott otthont a motoros Jugoszláv GP-nek. Ekkor sajnos két súlyos baleset,illetve a polgárháború miatt vége szakad ennek a nagyszerű kezdeményezésnek.

Románia

Románia hasonlóképpen elmaradott volt a motorsportok terén mint Jugoszlávia egészen a 20-as évekig.1922-től kezdődően rendezték meg a Kolozsvár melletti feleki felfutón a későbbi hegyi Európa bajnoki futamokat.
Románia fővárosában Bukarestben pedig 1937-ben és 1939-ben rendeztek nemzetközi sport autó versenyeket.
A háború után itt is nehezen éledt újjá a motorsport.Főleg BBK futamokat rendeztek,illetve rally versenyeket.A 2000-es években rendezték meg a GT autók számára a bukaresti világbajnoki futamot.

Déli államok

Albánia viszonylatában nem beszélhetünk motorsport történelemről,hasonlóképp mint Macedónia esetében sem.Üdítő kivételt képez Bulgária ahol több BBK futamot rendeztek illetve a híres várnai rallykat is.

Lengyelország




Lengyelország már a korai időkben bekapcsolódott a motorsportok vérkeringésébe.Néhány rally és endurace verseny áthaladt a mai országon az első világháború előtt.
Az élénk lengyel autósport 1927-től írt ki bajnokságot,majd Lwow városa 1930-tól Grand Prix versenyeknek adott otthont.Sajnos ezt az idillt ketté törte a háború.
A háború után nem sokkal újjáéledt a motorsport Lengyelországban.1953-tól már komoly autósport bajnokságokat rendeztek,illetve BBK futamokat.Így lehet,hogy Kubica is bekerült a Formula 1 mezőnyébe.

Oroszország(Szovjetunió)




Bármennyire is azt szeretné hinni bárki is,hogy az egykori Oroszország és a Szovjetunió motorsport élete egyenlő volt a nullával az bizony nagyot téved.
1898-októberében rendezték az első autós versenyt,amely nemzetközinek számított hiszen a helyiek mellett francia indulók is voltak.1914-ig több nagyszabású Nagydíjas versenyt rendeztek több résztvevővel.
A sztálini éra idején 1935-ben indult újra egyfajta bajnokság,majd a háború után hamarosan ismét egyfajta szovjet bajnokság jött létre.A legfelsőbb osztályt Forma 1-nek nevezték.A bajnokság egészen 1991-ig fenn maradt.Azok a pilóták akik nemzetközi porondon is meg akarták mérettetni magukat,azok a BBK futamokon teljesíthettek.

Balti államok:

Lettországban és Észtországban alakult ki komolyabb motorsport élet a 30-as években.Észtországban 1933-tól rendeztek komolyabb nemzetközi versenyeket,Lettországban 1938-ban írtak ki először nemzeti bajnokságot.Sajnos a háború majd a szovjet intervenció miatt mindkét ország sportja megbénult.
A háború után a szovjet érában az észtek voltak igazán kiemelkedőek.Több észt pilóta nyert szovjet bajnokságot,illetve a híres konstrukció-az Estonia-mind a mai napig az alsóbb géposztályok kedvenc konstrukciója.

http://www.youtube.com/embed/7AEXh2YkdRA

Lett verseny a 70-es évekből.

Finnország

1931-ben fogalmazódott meg az ötlet,hogy először svéd és finn versenyzők közt kéne egy párviadalt rendezni.1932 től 1962-ig Eläintarha parkban rendezték a Finn versenyeket.Idővel óriási népszerűségre tettek szert ezek a futamok.





Az 1939-es verseny összefoglalója

A háború előtt további futamokat rendeztek:Munkkiniemiben és a Kalastajatorppa ringen.
A háború után a kisebb kategóriákat preferálták a finnek valamint Imatraban rendezték a népszerű motorversenyeket.A Formula 1-ben szereplő finnek többsége világbajnok lett.

Magyar érdekeltségű versenyek:

Minden olyan versenyről leírást fogok adni melyen magyar versenyzők szerepeltek,így elutazhatunk Afrikába és Európa több más országába is.Továbbá akit az amerikai autósportok érdekelnek és az ott szereplő magyarok(esetleg a környékünkről származnak) azok itt csemegézhetnek.

Jó szórakozást!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése